Apple lukker om 5 år

Det er altid nemt at gøre sig klog på fremtiden. Jeg plejer at kalde mig selv NOW-ist i opposition til futurister og andre, der mener at kunne se mange år frem i tiden. Men nu tager jeg alligevel chancen, og I må gerne holde mig op på det: Apple lukker som den virksomhed, vi kender i dag, indenfor de næste fem år.

Hvis du tænker, at jeg er tosset, så følger her en argumentation for, hvorfor det nuværende Apple mere og mere ligner Kejserens Nye Klæder end det gamle Jobs-guldæg.

 

Et (for)historisk mindset

Facebook og Google er to af de monstre, som Apple CEO Tim Cook må have jævnlige mareridt om. Når han ikke har travlt med at undgå at betale skat i Europa, så skæver Cook formentlig kraftigt til Facebooks virtuelle reality headset Oculus, der måske nok er ubehjælpeligt i sin førsteudgave, men om få år vil være fantastisk og tage brugerne ind i helt nye universer.

Hvorfor er jeg så sikker på det med Oculus? Fordi Facebook har forstået gamet: Send et produkt på markedet, lad markedet fortælle dig hvordan du gør det bedre. Du har ikke tid til at gøre det perfekt, for så risikerer det at være overflødigt, inden det overhovedet er lanceret.

Sådan fungerer det ikke hos Apple. Dér hænger man stadig fast i Jobs’ filosofi omkring at levere noget, som markedet ikke ved, at det ønsker. Noget så smukt og smart, at det får os til at tabe underkæben, når Jobs selv vandrer rundt på scenen og bjergtager tilhørerne. Dén model fungerede engang. Det gør den ikke længere. Dels fordi Apple mangler Jobs, og dels fordi Lean Startup, pretotyping og andre modeller har gjort Jobs modellen historisk (i både positiv og negativ forstand).

Hos Apple giver man imidlertid ikke op. Virksomheden holder stadig fast i at ville være én stor hemmelighed, og cheferne dikterer nye produktfeatures med hård hånd.

Problemet er blot, at Apples produkter er blevet uinspirerende. Bevares, folk skal nok købe den nye iPhone 7 om end i mindre antal end ventet, men innovationen er gået i stå. Dårlige kopier af Google Maps og ligegyldige justeringer som mindre iPhones og iPads er simpelthen ikke nok. Når ellers Samfung-telefonerne holder op med at eksplodere, så er de milevidt foran Apple på det område også.

 

Markedet fornemmer det
Det faktum, at Apple ikke har evnet at introducere markante nyheder indenfor TV, virtual reality og biler fortæller os, at de ikke er på den innovative færd, som Google, Facebook, Samsung, Tesla og andre giganter er.
I stedet følger de en farefuld strategi, og ifølge Stanford-professor Mark Lemley brugte Apple over 8 milliarder kroner på retssager imod Samsung alene i 2015. De tabte vel at mærke næsten alle sagerne og stod tilbage med et cash-burn, der i stedet burde være gået til opkøb af innovative startups, disruptive innovation m.v.

Det er selvfølgelig aldrig til at spå sikkert om fremtiden, men markedet synes også at have fornemmet udviklingen. Sådan her ser kurven ud indenfor det sidste år (kilde: Yahoo.com), og intet tyder på, at det vil ændre sig:
Apple udviklingen

Om Apple ender med at lukke eller nok nærmere bliver købt op af en til den tid større spiller, det er svært at sige.

Faktum er, at 40% af de amerikanske Fortune 100 virksomheder er gået konkurs det seneste årti. Det havde man aldrig turdet forestille sig tilbage i 00’erne, men det er ikke desto mindre et faktum den dag i dag.
Lige nu har de færreste formentlig ligeledes fantasi til at forestille sig en verden uden Apple, men tilsvarende er det med fremskridtet på andre områder: Hvem havde i mit fødeår 1978 forestillet sig, at man 37 år senere ville have et univers med over 3,5 milliarder beboere og vel at mærke helt uden huse, biler, træer og veje?

Nej vel, men det har vi ikke desto mindre. Vi har benævnt det internettet.

 

17 responses to “Apple lukker om 5 år

  1. Denne del er altså temmeligt sløjt – at tage en aktiekursudvikling på en periode, hvor det lige passer vinklen på historien, og så se bort fra at de 9 efterfølgende måneder modbeviser pointen:
    “Det er selvfølgelig aldrig til at spå sikkert om fremtiden, men markedet synes også at have fornemmet udviklingen. Sådan her ser kurven ud indenfor det sidste år (kilde: Yahoo.com), og intet tyder på, at det vil ændre sig:”

    Jo, aktieudviklingen ikke bare ‘tyder på’, men viser rent faktisk at det har ændret sig… Faldet fra 132 USD i start 2015 til 97 USD i ultimo 2015 er her i 2016 konverteret til en stigning på over 15%, og dermed er næsten halvdelen af faldet igen hentet tilbage.

    Artiklen slår på en lang række udviklinger og udfordringer – også for Apple – men lad mig da bare komme med en anden forudsigelse, så en af os i bagklogskabens lys kan kåres til ignorant tåbe i år 2021: “Apple lukker ikke om 5 år, men er en vigtig og stor spiller på det globale marked for forbrugerelektronik, kunstig intelligens, design, selvkørende biler og ikke mindst i underholdningsindustrien”

    1. Kære Søren

      Herligt at indlægget kan skabe noget debat. Det var også meningen 🙂
      Det gør de seneste 9 måneder nu ikke rigtig. Aktiekursen i dag er stadig væsentligt lavere end det oprindelige udgangspunkt, selvom der naturligvis er fluktueringer, men de foregår på et basalt lavere niveau.
      Det er nu heller ikke kursen, der i sig selv er budskabet eller hovedpointen. Det er den mangel på innovation og lydhørhed, som Apple udstråler og udlever i disse år.

      Fedt med den anden forudsigelse. Aftaler vi, at én af os skal give kvajebajer, når vi rammer år 2021 så? Du har min mail her – jonathan@listenlouder.dk – lover det bliver en stor og disruptiv øl, hvis det er, jeg skulle tage fejl 🙂

  2. Din analyse bygger på, at Apple ikke foretager sig noget . Du mener tilsyneladende, at Apple sidder fast i en bestemt udviklingsmodel, som de ikke evner at ændre. Men mon ikke det kan lade sig gøre. Mon ikke at “stay hungry, stay foolish” fortsat har en chance. Nogle vil mene, at Apple aldrig har været super innovative, men bare været gode til at perfektionere andres ideer. Det kan stadig være en strategi.

    1. Kære Finn

      Tusind tak for dit gode indspark. Det er nu ikke korrekt, at jeg skriver, Apple ikke foretager sig noget. Jeg skriver blot, at de arbejder ud fra en protektionistisk og defensiv strategi frem for en offensiv og disruptiv.
      “Stay hungry – stay foolish” er da et fedt mantra, men det skaber ikke en kultur. Som Peter Drucker skrev: “Culture eats strategy for breakfast.” Sådan er det også med Apple lige nu i mine øjne. Man har et stærkt mantra for fortiden og en stolt arv, og man har længe levet godt og fedt, men mangler nu “sulten i Paradis”. Den ser jeg ikke komme i tide, men hvem ved. Dette er jo blot mit bud og analyse.

  3. Det ved vi godt. Nogle fødes, andre dør. Apple blev stor på at være underdog til firmaer som microsoft og Nokia. Virksomheder under hurtig afvikling eller allerede lukket. Det mest bemærkelsesværdige er at hele industrier afvikles. Arbejdspladser rykker væk eller automatiseres, vi bliver overflødige i samme takt. Teknologi og varer er så billige og tilgængelige som aldrig før, men har vi råd til at købe skidtet hvis vi ikke har en indtægt?

  4. En anden ting; jeg synes at du går let henover at både Googles og Dacebooks forretningsmodel er at fremskaffe og sælge data om vires adfærd. Det er faktisk lidt klamt

  5. Apple har været en spiller på market i lang tid,
    Først tog de verden, med deres Apple Computer,
    “Efter min mening stærk inspireret af Amiga”,
    anyway!!
    Apple fik støvet smartphone af, og videreudviklede til det vi nu kender idag,
    Dette burde vi takke Apple for.
    At Apple så lige som Amiga/commodore, har lænet sig tilbage og reddet på Laurbærblade og haft ladet andre spiller kommer på market, stille og roligt overtaget, burde ikke være nogle overraskelse, sådan findes der mange eks. på i elektronik verden, det er en hård verden,
    og brugerne straffer udviklingerne når der laves fejl på fejl.

    Apple har de sidste mange år lavet mange fejl, dumme fejl, og det kan ses,
    Der er ikke penge i at lave fejl.

    Jeg tror dog ikke at Apple lukker og slukker, men Apple er nød til at kigge indad, og genopfinde sig selv og tænke ud af boksen.

    Apple er tros alt ikke kun Iphone/Ipad, men også Mac.

    1. Kære Bjarne

      Tusind tak for kommentaren. Nogle rigtigt gode og saglige betragtninger, du gør dig, synes jeg. God aften.

  6. Hr. Løw… Har du overhoved en ide om, hvor meget Apple tjener hvert år? Har du en ide om hvor stor en pengekasse selskabet har? Eller hvor meget de tjener på salg af apps udviklet af andre? Du har ret langt hen ad vejen, men du kan ikke konkludere at selskabet går konkurs på det baggrund.

  7. Jeg tror også det er en vigtig position Apple tager – som dem der værner om folks privatliv. Google var engang ‘Don’t be evil’. Nu er de nærmest det modsatte. Og privatliv vil uden tvivl være en ting som vil blive diskuteret mere og mere de næste 5-10 år.

  8. Hej Jonathan
    Jeg mener faktisk du er alt for flink ved Apple her – og det er vist i modsætningen til hvad de fleste andre her i tråden synes 😉
    Problemet med Apple er at det er ekstremt dyrt produkt, som kun de færreste i virkeligheden har brug for. Alle Apple-brugere kun snildt klare sig med en billigere smartphone eller en billigere Microsoft-styret laptop. Der er feks. absolut ingen fordel ved at være på Facebook med et dyrt Apple produkt. Så hvorfor gider folk blive ved med at betale enorme summer for Apple-produkter? Mit gæt er at Apple længe har været ekstremt dygtige til at skabe en identitet omkring deres produkter. Kunderne bliver nærmest fans af Apple, ligesom man kan være fan af en musikgruppe eller et fodboldhold. Man skaber ligesom sin identitet gennem Apple, og det er dygtigt gjort af Apple: Men ingenting varer evigt, og effekten er ligesom dampet af nu. Det mest fantastiske er egentlig at de har kunnet holde gang i hypen i så mange år?!

  9. Apple kunne ikke uden Steve Jobs i 90erne og det kan de heller ikke nu. Enig i at Apple slet ikke rammer niveauet. Mon ikke man bare skal acceptere at Jobs var et geni og ikke kommer tilbage. Designmæssigt er Apple heller ikke førende, Iphone 6 og frem ligner de sædvanlige plastiktelefoner hvor Iphone 4s havde en helt anden B&O’sk designkvalitet. Jeg håber jeg tager fejl og Apple hiver noget ud af ærmet ingen har forudset.

  10. Syntes du er så sej, Hr. Løw, at du tør stå og tage imod de tørre tæsk, der kommer ved være lidt fremme i skoene. Det kender jeg alt for godt. Men det er bedre at brænde, og komme ud af busken, i stedet for brænde inde. At du så gør det på en behagelig og venlig måde, er dejligt at opleve, tak. Jeg er enig med dig i, at verden ser anderledes ud om 5 år både for Apple og for alle os andre. Det er de færreste, der kan forestille sig det nye, fordi dybest set er mange lammet af af frygt for den teknologiske udvikling. Det eneste, der sætter en kæp i hjulet er de, der ikke tør tænke stort og stille store spørgsmål. Det er forskellen på være ordinær og visionær. Hujet kan ikke stoppes, kun forsinkes en lille smule. Visionærene skal bane vejen for det nye, fordi de kan og fordi det stadig er mennesket bag teknologien, der skaber værket. Det fremtidige og nyes indhold rummer andre former og andre metoder at bruge ressourcer og i den udvikling, tør jeg godt skrive her, at vi går fra informationsalderen til ressourcealderen i min termologi. Det vil jeg gerne begrunde yderligere i en anden kontekst. Denne her kommentar var ment som opbakning til Hr. Løw for hans modige og innovative indlæg. Tak

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *