Fra dårlig stil til Forbes Magazine

Jeg har lånt titlen til denne uges blogindlæg fra den unge kvindelige iværksætter Sophie Trelles-Tvede. Sophie er datter af den kendte investor og erhvervsmand Lars Tvede, og så lever hun som 23-årig et hektisk liv som prisbelønnet entreprenør.


GURUBOGEN

Sophie er én af 100 iværksættere og ledere, der uden omsvøb deler personlige erfaringer og gode råd i min nye bog GURUBOGEN, som udkommer i dag. Hun blev i år kåret af Forbes Magazine som ét af Europas 30 største iværksættertalenter, men trods det kendte efternavn og den privilegerede opvækst er Sophie endnu et fremragende eksempel på, at iværksætteri ikke handler om fancy biler eller smarte one-liners, men om målrettet arbejde samt en forståelse for, at djævlen næsten altid ligger begravet i detaljen.

Sophies historie er fortællingen om en rejse fra dårlig stil til Forbes Magazine. I dag lever hun et travlt liv – ta’ blot de sidste fire ugers program bestående af: Produktlancering i Paris, besøg på produktionsfaciliteter i Kina, forhandling af nye distributionsaftaler med forskellige firmaer, salgstræning i Kitzbühl og ansættelsesinterviews med otte personer. Men sådan var det (selvfølgelig) ikke fra day one.

Som iværksættere har vi én ting til fælles uanset alder, køn, bopæl og erfaring: Vi løser problemer frem for at tale om dem og brokke os over dem.


En grim fest var startskuddet

I Sophies tilfælde var hun blevet inviteret med til en fest, hvor kravet var, at man skulle klæde sig så grimt som overhovedet muligt. Det havde hun så forsøgt, og som led i den dårlige påklædning brugte hun en gammeldags telefonledning som hårbånd. Modsat undertegnede har Sophie en flot hårpragt, og hun har forklaret mig, at problemet med de konventionelle hårbånd var, at de trak i hårene og gav hovedpine.

Efter ”dårlig stil”-festen havde Sophie imidlertid ikke den sædvanlige “hårbåndshovedpine”, og hun spurgte sig selv hvorfor. Svaret skulle vise sig at være, at ledningen, grundet dens dobbeltspiral, ikke holdt solidt fast i håret. Den trykkede blot nænsomt på det.

Sådan opstod en forretningsidé for Sophie, ligesom man har set det så mange gange før. Tilfældigheder, omveje eller udveje der, hvis de ellers angribes med et entreprenant mindset, kan føre til virksomheder indenfor alle tænkelige brancher.

Sophie handlede på problemet, ringede til en ligeledes 18-årig studiekammerat for at dele sin oplevelse, og sammen kastede de sig ud på en rejse, der indtil videre er endt med Forbes Magazine æren og en forretning i hastig vækst.


Rigtig mange ture til posthuset

Imens andre studerende gik til masser af fester, sad Sophie og hendes makker Felix og skypede om virksomheden, og fra hvert deres kollegieværelse pakkede og sendte de gratis demoer rundt omkring i det meste af verden. ”Jeg husker rigtigt mange ture til postkontoret”, som Sophie udtrykker det i GURUBOGEN.
I den næste tid fulgte en betragtelig mængde afslag, indtil en førende retail-virksomhed pludselig slog til og lagde en større ordre. Det var første gang, at omverden havde taget Sophie og hendes medstifter helt og aldeles seriøst.

Fem år senere havde Sophie Trelles-Tvede taget sin afgangseksamen på studiet, ansat over 100 mennesker, distribueret sine hårbånd til over 40 lande samt skiftet kollegieværelset ud med et hovedkontor på fire etager, kæmpe lager gaffeltrucks og lastbiler.

Hun har bedrevet det, vi kalder iværksætteri.

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *